Kris och katastrof då och nu del 1

Så nu har jag efter kraftiga påtryckningar från min goda vän Oscar (rationalism.blogg.se) startat en blogg. Tänkte börja med ett litet inlägg om likheterna mellan 30-tals depressionen och den kris vi upplever idag. Kommer ta upp problemen i några olika inlägg så att ni orkar läsa :P.

Okej vad är det som är likheterna, förutom att det är en jäkla massa människor som har förlorat sina pengar på börsen. Jag tar och börjar med det enkla, nämligen den kris som vi har idag. Vad är det egentligen som har hänt? Det enkla svaret är att det var en bostadsbubbla som sprack vilket fick banker som under lång tid har spekulerat i bostadsobligationer att gå på knäna vilket har lett till en finansiell kris då bankerna helt enkelt inte har vågat låna ut några pengar (jag förutsätter att ni vet hur det finansiella systemet är uppbyggt annars så skriv i kommentarfältet så redogör jag i ett senare inlägg).

Tyvärr så är jag en av de personer som inte direkt kan ställa mig bakom denna väldigt enkla förklaring, som titeln på bloggen antyder så är jag en anhängare av de så kallade evolutionära ekonomiska analyserna (de ger nämligen en mer komplett bild av ekonomin på lite längre sikt, återkommer om detta). Det som är grunden till de problem som vi ser idag är att det har rådigt kraftiga obalanser i ekonomin under lång tid. Vad menar jag med det? Jo det har fallit så att framförallt amerikaner och britter har kraftigt levt över sina tillgångar och framförallt kineserna har kraftigt levt under sina tillgångar. Framförallt amerikanerna har konsumerat på lånade pengar som kineserna mer än gärna har lånat ut. Dessa pengar har amerikanerna och britterna i huvudsak investerat på bostadsmarknaden (som inte är så produktiv) vilket ledde till kraftigt ökade bostadspriser(mao de belånade sinna hus eller köpte bostäder), skulle de ha investerat pengarna i industrin och fått en produktivitetsökning till följd av detta så hade vi inte haft denna kris. Vill bara påpeka att jag vet att jag nu förenklat läget lite men skulle behöva skriva en bok om jag skulle ta och redogöra exakt hur de finansiella strömmarna i värden har flödat.

Nu är vi framme vid sommaren 2007. Det inleds en ganska normal avmattning i ekonomin som i sig inte är något farligt. Efter en högkonjunktur där det tillkommit en del obalanser så är en lågkonjunktur inte så dum för att rätta till dessa obalanser i ekonomin. Men nu var tyvärr inte obalanserna små. När lånen som amerikaner och britterna hade tagit krävdes tillbacka fanns inte dessa, de hade konsumerats upp på lyxbilar och lyxmat. Sen kom Lehman-kraschen och resten tror jag att ni alla känner till.

Så för att sammanfatta så är det de kraftiga obalanserna i ekonomin som har lett oss dit vi är idag och dessa obalanser måste lösas annars kommer vi få exakta kopior av denna krasch längre fram. Jag återkommer till det sista i ett senare inlägg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0