Strategier för framtiden

Så nu är första veckan avklarad och jag har hunnit med en hel del under denna vecka. Stressigt har de varit men har börjat mina kurser, satt mig in i konkurrenssituationen i Sverige och fått min första P-bot. Det senare är inte direkt ett framsteg för mitt ego direkt :P.

Läste precis en intressant artikel i DI där PH Börjesson berättade sin nya bok som handlar om en av minna idoler Warren Buffet. Han är en mycket intressant person som tåls att lyssnas på. Ska kanske skriva lite om han i framtiden men det var inte därför jag hamnade framför skrivbordet. I våras var jag på besök hos PH Börjessons företag Spiltan och det som jag tyckte både var intressant och lite störande var de sättet som han framförde investeringar och sparande som universallösningen för alla världens problem, lite grovt sagt. Han är långt ifrån ensam. Min invändning mot alla som tror att sparande och investeringar är det bästa sättet att bli rik och leva lyckligt är att det inte passar alla (det finns en del makro fördelar med sparande osv men det är inte föremål för detta inlägg). Om man ska investera i ett bolag så måste man vara bered att det kan gå åt fel håll i flera år innan det vänder och det är inte alla som har den disciplinen att de kan klara av det, det är inte så kul att se röda siffror på depån under en lång tid. För dessa personer är det kanske bättre att spekulera på kort sikt.

Lite grovt så kan man säga att det finns tre olika typer av personer;

  1. Den absolut största gruppen, de som inte är intresserade av sparande eller liknande över huvudtaget. Dessa personer sparar oftast i fonder eller på sparkontot om något alls, det är roligare för dessa personer att köpa nya kläder nu än att köpa massor av kläder i framtiden.
  2. Investerarna, kanske den mest inflytelserika grupperna i samhället. Här finner vi bland annat Wallenbergarna och Warren Buffet med flera. De investerar i bolag och sitter på aktierna under lång tid, ibland även mellan generationerna.
  3. Spekulanterna, de jobbar oftast på banker eller finans institut men det finns många som spekulerar på fritiden. De sysslar med kortsiktig Trading på kanske någon månad sikt och kan känna mycket pengar på kort tid.

Det är inte alla som klarar av att vara både spekulanter och investerare och har man fallenhet att vara det ena så är det inte lätt att försöka vara det andra. Det krävs lite olika personligheter att vara investerar eller spekulant. Investerare låser in sitt kapital under lång tid och måste kunna se framåt i tiden även fast det inte ser så ljust ut just nu, Spekulanter måste kunna hantera att det kan gå snabbt ned och kunna hantera stora förluster just nu. Att då påstå att den ena personligheten är bättre en den andra är lite som att påstå att vissa människor är bättre än andra och det kan jag inte hålla med om.

Nu måste jag åka iväg en stund, fortsättning följer.

Må gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0