Skola, Börsen och lite till

Så nu var det tid för skolstart igen med allt som det betyder. Gick precis igenom litteraturlistan för terminen och allt pekar på att det blir en massa skannande, om jag inte blir miljonär inom en snar framtid. Någon som känner för att hålla mig sällskap :P. Tampas även med vad jag ska skriva min uppsats om. Funderar på att göra en närläsning av någon av Österrikarna tex Schumpeter, Polanyi eller Hayek. I sånna fall så får mina vänner och min familj förbereda sig på att jag kommer kunna den boken jag väljer utantill(!), fast det är kanske inte något som ni är ovana vid :P.

Förövrigt så vad jag på Carnegies extra bolagsstämma igår tillsammans med Oscar och Alexej, altid lika roligt att träffa er två. Jag fick de beslut som jag ville ha på stämman, nämligen att driva bolaget vidare och fortsätta med processen mot staten. Även fast jag vet att minna pengar som jag investerade i Carnegie är borta så är det mer av en principsak just nu, hur ska staten egentligen agera och ska den verkligen hålla på med godtycke? Vi får se hur det går med den saken, är hur som helst beräd att pytsa in med lite pengar för att hålla processen levande.

Så nu till Börsen som har svängt kraftigt under en lång tid nu. Hur ska vi egentligen tolka det? Att börsen ena dagen är ned 2 % för att nästa gå upp lika mycket osv. Tror presonligen att det beror på osäkerhet bland investerare och spekulanter som inte riktigt vet hur de ska tolka den situation som befinner oss i just nu. Som en fotnot så svängde börsen under 30-tals krisen både kraftigt före och efter kraschen 1929 och den andra kraschen 1937.

Swedbank presenterade en rapport som säger att vi har nått botten och är på väg mot en återhämtning i världsekonomin just nu. Personligen så har jag inte mycket till övers för den rapporten, inte minst då den har presenterats av Swedbank. Faktum är att det problem som finns med all statistik är att det går bara att observera det som har varit och inte det som sker just nu, tex så kan vi inte observera vad BNP är denna månad förens nästa månad då all data har samlats in och sammanställts. Så att påstå att "nu vänder det" är i sig alltid en överdrift och innehåller en hel del "hoppas". Vi vet bara att det vänder när det faktiskt har inträffat.

Är det någon som vet hur jag kan fixa RSS-flöden i Outlook kalender by the way?

Må gott!

Kommentarer
Postat av: Oscar

Swedbank, haha. De försöker väl rädda sitt eget skinn genom icke-befogad optimism. Damn, jag borde ha behållt OMXS30 till idag. Men, men, man kan inte få allt. :)

2009-08-21 @ 20:27:09
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

hehe ja en uppgång på en bit över 2% skulle man ha vilja vara med på :P, känns lite småkonstigt om det fortsätter i den här takten.

2009-08-21 @ 22:10:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0