Vi alla är mer lika än vad vi tror

Har haft en diskussion med min far den sista tiden om att vi inte är så olika som vi tror att vi är, det är tydligen en av hans studenter som ivrigt menar att vi alla är helt olika från varandra. Innan jag ska börja på de roliga så beundra detta klipp:



Så med detta klipp i åtanke, hur olika är vi egentligen från våra medmänniskor? Jag vill påstå att vi är precis som alla andra, vi beter oss precis som alla i våran omvärlden. De som inte gör som alla andra ses ofta som ganska störda och bor antagligen som enstöringar på någon fjälltopp någon stans. Hur många är det till exempel som ni har sett idag som inte har gått i kläder i enlighet med dagens mode? Vist det kan skilja sig lite i små detaljer men i huvudsak är vi alla otroligt lika varandra. Min lärare Thomas som jag hade under Nek B och kommer ha i några kurser nu under hösten kunde inte ha uttryckt det bättre: vi alla observerar våran granne och reagerar på det. Lite enkelt kan vi säga så här: springer våran granne så kommer vi också att springa, köper våran granne jeans så kommer vi också att köpa jeans. Som sagt så skiljer det sig lite i detaljer, köper våran granne blåa Levi's kanske vi köper vi kanske svarta Wrangler, men konceptet är ändå det samma.

Vad får detta för konsekvenser? Ja om vi ska tro Friedrich von Hayek och Antoni De Jasay så är detta grunden för det samhälle vi lever i idag. De menar att vi lever i ett spontant uppkommet samhälle där alla har just observerat sin granne och vips så har vi en stat med mera (en av anledningarna till att jag tror att en nedmontering av staten bara kommer leda till en ny). Ska inte gå in på det allt för mycket, tror inte det kommer vara många som förstår vad jag skriver då (eller vad tror du Oscar?).

En annan konsekvens som uppstår är den att alla springer åt samma håll även fast det kan leda till en total katastrof, nu senast så har vi finanskrisen. Innan vi fick denna kris så var det inte direkt många som ifrågasatte hela sub-prime modellen och allt som hör där till och de som gjorde det ansågs som lite smått efterblivna. Det samma gäller i nedgång där alla panik sålde sina aktier samtidigt och vi fick en jätte nedgång som följd. Denna uppgång som vi har sett den senaste tiden är egentligen ett uttryck för denna "hordekonomi" som vi lever i, någonstans på vägen är det någon som har köpt som en galning och sen har alla hoppat på, det förklarar även alla dessa kraftiga svängningar (och som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan svängningarna vara ett uttryck för osäkerhet). Jag väntar på den dagen då det är någon som säljer allt, då kommer vi få se på svängningar.

Må gott!

Kommentarer
Postat av: Oscar

Intressant, den senaste tidens börsuppgång kan säkerligen förklaras av just "flockbeteendet". Det roliga är den makt som de stora initiativtagarna har - de som satte stopp för raset i höstas har tjänat gruvliga pengar på det efterföljande flockbeteendet. Det jag (och säkerligen du med) gör just nu är att hålla utkik efter när dessa initiativtagare ordnar en ny riktning nedåt, hehe. Min uppfattning är att den slutgiltiga makten ligger hos bankernas traders då det är de i slutändan som gör själva placeringen.

2009-08-23 @ 13:20:15
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

hehe ja de har tjänat lite pengar kan man lugnt säga. Jo jag håller med dig, både att det är bara att vänta och leta efter signaler på en nedgång och att bankernas traders ha en massa makt när det kommer till börsen. Vem vet vem det är som kommer att köra igång en nedgång, det kanske är Goldman Sucks som kör en fuling :P.

2009-08-23 @ 19:41:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0