3/4 SAAB och 1/4 börs

Nu var det ett bra tag sedan sist av olika anledningar, har hur som helst kommit fram till en möjlig förklaring till topparna i det diagram som presenterades på bloggen cornucopia som jag skrev om i det tidigare inlägget. Först måste jag skriva några ord om den senaste tidens följetång, SAAB.

 

Nu har GM valt att lägga ned SAAB (eller SÅB som danskarna säger :P) och sedan tagit tillbacka det och vi får se om Spyker tar över (de gör grymma bilar by the way, skulle verkligen vilja ha en sådan), tycker att GM ska stå fast vid sitt första beslut och lägga ned SAAB. Men vill börja med det gatlopp som Koenigsegg fick utstå under närmare ett halvår. Det är kanske inte till vanligheten att hela Sveriges samlade journalistkår är så ute efter att totalsåga ett helt företag som de gjorde med Koenigsegg, om de hade velat att SAAB skulle få leva kvar så skulle de ha uppmuntrat affären istället. Jag vill inte påstå att Koenigsegg inte är ett litet företag och inte har de stora ekonomiska resurserna som de stora bilkoncernerna har men de stora bilkoncernerna ville inte köpa SAAB. Med det sagt så är det lika ovanligt att hela Sveriges samlade journalistkår tar och gullar så mycket med ett företag som de har gjort med SAAB. Att det skulle finnas en fantastisk kompetens på SAAB och att SAAB gör i det närmaste de bästa bilarna i världen har journalisterna tjatat om bra länge nu, om det vore sant varför är det då ingen som köper SAAB bilar eller vill köpa bolaget och få tillgång till denna fantastiska kompetens? Det finns bara ett svar på den frågan och jag har inte läst en enda artikel eller sett ett tv-inslag om detta, SAAB har helt enkelt ingen kompetens att tala om och de gör skitbilar som ingen vill ha. Människor är inte duma i huvudet, de köper inte SAAB bilar då de är i det närmaste skrotbilar redan när de är nya. Jag ser faktisk den ständiga upprepningen av att de är just bra bilar som ett bevis på att det just inte är bra bilar då om de hade varit bra bilar så hade det inte behövts köras ned i halsen på potentiella konsumenter. För att summera det hela så är det bra att SAAB läggs ned då det inte klarar av konkurrensen och då får vi möjlighet att göra något bättre med resurserna som har varit uppknutna i SAAB, den kompetens som ändå finns kan användas bättre på andra företag och andra branscher.

 

Men nu till topparna i börsen när rensar för penningmängden. Som det står i det tidigare inlägget så behandlas börsen som om penningmängden är konstant och därav så borde börsen gå ned. I början av 1900-talet så var det förhållandevis lätt att få tag i pengar, framförallt under 1920-talet. Med andra ord så var det lätt att få krediter, samma fenomen har vi sett under de senaste 20-30 åren. Topparna tror jag är ett tecken på spekulation och inte över realuppgångar (uppgångar som beror på produktivitetsökningar).

 

Om samma scenario händer idag som det gjorde för 70-80 år sedan så kommer vi se en avmattning i uppgångarna under en tid framöver och färre snabba upp och nedgångar då krediterna kommer att stramas åt. Detta kan ske på lite olika sätt men det behöver inte bero på att bankerna slutar att låna ut utan det kan bero på att räntan helt enkelt går upp. Om det stramas åt så anser jag att detta är det mest troligaste scenariot då vi i stort sett sedan 80-talet har haft en väldigt låg realränta vilket självklart får konsekvenser.

 

Vad som verkligen händer får framtiden utvisa.

 

Må gott!


Kommentarer
Postat av: Oscar

Jag håller verkligen med angående SAAB. Självklart tycker jag synd om alla som drabbas av en nedläggning och förlorar jobbet men SAAB är ju ett företag precis som alla andra företag som får läggas ned av "naturliga skäl". Eller vad säger du HC, borde inte staten gå in som ägare? (skrattar friskt på ett nationalekonomiskt sätt)

2009-12-22 @ 21:50:47
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: Victoria

2009-12-22 @ 22:10:41
URL: http://nineintheafternoon.blogg.se/
Postat av: HC

Haha ja självklart ska staten gå in med pengar i SAAB :P, det är ju självklart att staten ska ta på sig alla dåliga investeringar. Tycker faktiskt vi ska gå ett steg längre och låta staten ta alla förluster på våra aktieaffärer också :P

2009-12-22 @ 23:59:15
Postat av: Oscar

Haha, ja varför inte? Det tycker jag vore helt rimligt - staten kan ju inte begära att jag ensam skall ta konsekvenserna för mina handlingar? (skrattar extra nördigt) Hoppas att allt är fint med dig i övrigt, om vi inte hörs inom de närmaste dagarna så vill jag passa på att önska en riktigt god jul! Jag såg ditt mail på Facebook - jag ska kolla upp datumen, det vore jättetrevligt!

2009-12-23 @ 07:39:39
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Haha ja de e ju lite konstigt att vi ska behöva ta ansvar för oss själva :P. Jo tack de är helt okej här, klar med nästa allt plugg för denna termin så de känns ganska skönt. Hur är det själv? Hoppas att allt flyter på bra med jobbet!



Kan inte annat än att tacka för lyckönskningen och vidare önska riktigt god jul! Vi får höras vidare, passar inte de dagarna så går det säkert att fixa något annat.

2009-12-23 @ 12:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0