Äpplen och päron

Så då är jag här igen, kan meddela att jag mot förmodan fick G på tentan i Corporat Finance vilket känns riktigt skönt. Men men nu till dagens ämne. Jag tror inte jag är den enda som har hört att man inte ska blanda ihop äpplen med päron, lite roligt i sammanhanget är att vi människor gör det hela tiden och jag skulle nog tro att det i många fall beror på okunskap. Nu den senaste tiden så har det pratats friskt i media om de kinesiska och indiska undren (det är nästan dagliga rapporter från något av de länderna), de har en tillväxt i sina ekonomier som är helt fantastisk. Jag skulle vilja påstå att det inte är någon tillväxt över huvud taget, däremot så kan jag hålla med om att det kan vara ett underverk att just dessa länder ändå har lyckats komma in i en positiv spiral.

 

Anledningen till att jag inte anser att varken Indien eller Kina har någon speciellt stor (eller till och med ingen tillväxt) är att ekonomisk tillväxt är när en ekonomi givet den arbetskraft som finns tillgänglig kan producera mer vid tidpunkten t+1 än vad de kunde göra vid tidpunkten t. I både Indien och Kinas fall så finns det ingen större teknologisk utveckling utan de använder sig av befintlig teknologi och mobiliserar den arbetskraft som finns tillgänglig.

 

Men först så ska jag backa ett steg. Den maximala produktionen i en ekonomi (vid full syssesättning) vid en viss given tillpunkt kallas för ”Production possibilitie frontier”, eller PPF, vilket ger alla möjliga kombinationer av konsumtion och investeringar som är möjliga givet en viss teknologisk nivå och arbetskraft. I diagrammet nedan visas en typisk PPF kurva:

 

 

När en ekonomi växer, med andra ord det är en ekonomisk tillväxt, så förflyttar sig PPF och därigenom så kan ekonomin producera och konsumera mer vid tidpukten t+1 än vad de kunde vid tidpunkten t. Detta visas i diagrammet nedan:

 

 

Som illustreras i diagrammet så växer ekonomin när PPF förflyttar sig från den svarta kurvan till den röda.

 

Det som har hänt i Kina och Indien under de senare åren är att de har rört sig till sin PPF, de har med andra ord inte tidigare utnyttjat den rådande teknologin som har funnits tillgänglig i världen. Detta illustreras i diagrammet nedan:

 

 

Kina och Indien befinner sig innanför PPF, bildligt vid punkten A, och rör sig mot PPF kurvan, de har inte utnyttjat hela sin produktionskapacitet men det rör sig mot den punkt då de utnyttjar hela sin produktionskapacitet. Det som har misstolkats som tillväxt är i själva verket en mobilisering av deras arbetskraft givet den rådande teknologinivån som finns tillgänglig i världen. Så det är inte ekonomisk tillväxt det handlar om utan en rörelse mot deras potentiella produktions nivå.

 

En fråga ni som läser detta kan tänka på är om det är så att den vändningen i Sveriges (med fler) ekonomi som många företag och andra hänvisat till beror på att det faktiskt har vänt eller om det är effekter av stimulansåtgärder?

 

Det gäller att inte blanda ihop äpplen med päron ;)

 

Må gott


Kommentarer
Postat av: Oscar

Jag ser överdoser av värkmediciner som lindrar smärtan. Det blir någon slags framtida rehab istället för en ren och skär baksmälla. Du förstår säkerligen vad jag menar. ^^

2009-11-08 @ 19:59:49
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Hehe, ja symboliken går fram :P. Jag med är lite misstänksam mot denna snabba "vändning" som har varit, vist är det enkelt att sopa saker under mattan men det löser inget på lång sikt.

2009-11-08 @ 22:04:33
URL: http://lordhasse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0