Konjunkturer och fredspris

Så nu är jag här igen, måste be om ursäkt för att det inte blir så mycket skrivet här nu för tiden men jag har jätte mycket att göra (milt sagt). Det är massor just nu i skolan när kursavsluten närmar sig och jag har verkligen inte mycket tid över just nu. Ni som har pluggat på lite högre nivå vet vad jag talar om, tyvärr är det så att många i min omgivning inte riktigt förstår hur det är att plugga och igår fick jag ett smärre vredesutbrott på jobbet (butiken) där det verkligen inte finns någon förståelse för hur det är att plugga på högre nivå. Som tur är så har jag min mor, far och bror i min direkta närhet som är lite mer förstående. Men men nu har jag klagat tillräckligt.

I dag så tilldelade den Norska Nobel kommittén Nobels fredspris till president Barack Obama. Helt meningslöst! Vad har han gjort för världsfreden? I stort sett så har han inte gjort något alls utan han har om något satt igång en dialog, eller snarare försökt få igång en dialog, men det finns inget konkret att visa på än så länge. Om vi ska tro de amerikanska politiskt sakkunniga som har uttalat sig så kommer priset att göra det svårare för honom att genomföra det han vill göra då det kommer att försvåra för han på hemmaplan. Det är inget annat än en politiskt ställningstagande från Norges del. Ärligt talat så känns det som om att fredspriset har förlorat sin betydelse och jag vågar faktiskt säga att om jag av någon i dag oförklarlig anledning skulle vinna Nobels fredspris i framtiden så kommer jag att tacka nej (däremot om jag skulle vinna ekonomipriset så kommer jag att tacka ja :P). Det tråkiga är att hela denna historia kan sänka hela nobelpriset som institution inom forskarvärlden, hoppas att det inte händer.

Så för att byta ämne så är det ganska intressant när det kommer till hur "folk" förstår ordet konjunktur. Skriver folk, vet att det är en ganska bred och oprecis specifikation, då det är en allmän lite fördomsfull uppfattning från min sida. Den vanliga uppfatningen, som jag har förstått det, hur många tolkar vad som är låg- respektive högkonjunktur är att om det omnämns i media och då det sällan nämns att det är högkonjunktur i media så är det så att högkonjunkturer mer eller mindre inte finns. Sedan så tolkas konjunkturläget som universalt och gäller alla. Inget av detta är sant. Media har ibland fel och går händelserna i förväg och konjunkturläget är inte universalt utan högst lokalt, även fast det på aggregera nivå kan vara lågkonjunktur så behöver det inte vara så för en specifik bransch.

Så vad är då hög- respektive lågkonjunktur (vet att svaret är lite upprepning för er nationalekonomi rävar där ute men det är inte alltid så självklart för många)? Definitionen av en högkonjunktur är att produktionen överstiger den produktion som råder vid full sysselsättning, lågkonjunktur definieras som motsatsen av högkonjunktur de vill säga att produktionen understiger den produktion som råder vid full sysselsättning. Hur kan man då producera över full sysselsättning? Då fullsysselsättning definieras som alla som är mellan 16 och ca 65 som vill och kan jobba minus de som inte är efterfrågade på arbetsmarknaden (strukturarbetslösa) och de som tillfälligt har förlorat sitt arbete men är efterfrågade på arbetsmarknaden (konjunkturarbetslösa) så är det fullt möjligt att producera mer än det som råder vid full sysselsättning.

Konjunkturer kan skilja sig mellan branscher och regioner (ja till och med mellan individer om vi hårdrar det lite). Det klassiska exemplet på detta är New Mexico i USA som har upplevt en konstant lågkonjunktur under decennier, ett mer nära exempel på detta är innersta Norrland som har upplevt en lågkonjunktur under lång tid. Gemensamt för dessa två exempel är att dessa två regioner under de senaste åren har kommit igång men varför kommer nog bli ämne för ett senare blogg inlägg. Dessa regioner har upplevt lågkonjunkturer oavsett hur det ser ut på en aggregerad nivå i USA för New Mexicos och Sverige i innersta Norrlands fall. För att förklara att det finns skillnader i konjunkturer mellan branscher är (tycker i alla fall jag) är mycket lättare, det är nämligen ganska uppenbart om man tittar på det. Nu i finanskrisens fotspår så har till exempel bilindustrin svåra problem och upplever en lågkonjunktur men samtidigt så upplever till exempel konkursadvokater en extrem högkonjunktur. Det är inte bara konkursadvokater som upplever en högkonjunktur just nu utan även revisorer och inkasso företag (tex Intrum Justitsa). Personligen så upplever jag en högkonjunktur just nu, förstår inte vad det är för snack om lågkonjunktur har aldrig haft så mycket att göra i hela mitt liv(!). En av minna kusiner i Örebro däremot upplever en lågkonjunktur då han är arbetslös. Poängen är att bara för att det talas om lågkonjunktur i media så behöver det faktiskt inte vara en lågkonjunktur, det kan vara tvärtom i många fall.

Måste välkomna Oscar hem till Sverige från sin resa i Kina. Då Kina är ett kommunistiskt (eller snarare ett Kommu-Kapitalistiskt) land så kom jag att tänka på ett så jäkla häftigt videoklipp från ett annat kommunistiskt land:

 



Det är Metallica som höll en konsert precis innan Sovjetunionen föll sönder. Som lite kuriosa så är trummisen i Metallica Lars Ulrich född och uppvuxen (i alla fall ett tag) i Gentofte som ligger en bit norr om Köpenhamn, inte så långt ifrån där min Bestefar är uppvuxen. Huset som Lars Ulrich bodde i finns kvar men är i dag en fertilitets klinik. Märks kanske att jag är ett Metallica fan :P.

Må gott!

 


Kommentarer
Postat av: Oscar

Instämmer mer än väl när det gäller konjunktur-definitionen. Om man hade möjlighet att spola tillbaka tiden så skulle man ju ha pluggat redovisning och konkurs-juridik - de har alltid att göra. Egentligen så har ju människorna själva makten att försöka se till att deras liv till större del är en högkonjunktur (lätt att vara efterklok, haha)?



Vad tror du om massmedias påverkan på den aggregerade ekonomin? Mycket handlar ju om förväntningar och därmed risken för självuppfyllande profetior, en massmedial påverkan kan ju ha något med det att göra? Har ni läst något om detta i skolan?



Man tackar för välkomnandet! Jag måste faktiskt säga att jag inte ser mycket kommunistiskt med Kina efter min visit där. Visserligen så råder hårda regler men marknaderna flödade med kompromissande prissättningar (dvs prutande) och influenser från västvärlden. Jag ser Kina som en fascistisk kapitaliststat med kommunistisk täckmantel och många inslag av rövarkapitalism. ^^

2009-10-10 @ 12:40:50
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: Oscar

Just det - fredspriset! Pinsammare händelser får man leta efter, det är tur att det inte är vi i Sverige som har hand om det. Större politiskt rövslickeri får man leta efter.

2009-10-10 @ 12:42:18
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Hehe Ja de är lätt att vara efterklok, bror min tänker ju bli revisor så han kommer ha det lätt för sig :). Jo jag håller med om att vi kan påverkar våra egen konjunktur, gäller bara att göra sina val efter där man står för tillfället.



Har faktiskt inte läst något nu på sistone om medias påverkan på konjunkturen men skulle så där från ryggmärgen säga att media har en stor påverkan på konjunkturen. Just som du skrev - det blir självuppfyllande profetior.



Hehe Kina ja, en berest vän till mig sa när han hade varit i Kina att han aldrig hade sett ett så kapitalistiskt land och då har han varit i USA :P

2009-10-10 @ 18:53:34
Postat av: Martin

Val? Är det verkligen så att man kan välj? Vad innebär val för något? Och om man kan välja, vad innebär det för den värld vi lever i? Se där! något att grubbla över.



Om man är en person som har en viss läggning, till exempel åt det nedstämda hållet, är det inte då så att man kommer att leva i en lågkonjunktur om det finns någon? Kan man då sägas ha valt att leva i en lågkonjunktur?

2009-10-10 @ 22:35:54
Postat av: HC

Haha, det verkar som om middagsbordet har blivit virtuellt :)



Jo det är lite knepigt med val, men det har vi ju pratat om så mycket så det blir nog till en bok en dag :). Men du har ju en poäng (som alltid), det är knepigt med fri vilja.

2009-10-10 @ 23:37:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0