Drömmar och roliga ord

Orkar inte plugga så då hamnar jag här ett tag :). En sak som jag har diskuterat mycket med mina vänner är vikten av drömmar, hur viktigt det är att ha något att sträva efter i livet. Drömmar är nog som mest viktiga när det är tufft på ett eller annat sätt. Personligen så kan min dröm om var jag vill hamna i livet sammanfattas i en och samma bild nämligen:

En precis perfekt sommar dag då solen skiner och fåglarna kvittrar och allt som hör därtill. Mellan två åkrar så finns en väg som är omgärdad av en allé av träd, vägen snirklar sig fram till en grusplan framför ett stort slott med anor långt tillbaks i tiden. På denna väg ska jag åka i en Bentley Azure (det funkar med en Rolls-Royce Phantom Drophead coupé eller en Maybach 62 Laudulet också ;)).

När jag kör på den vägen så kommer jag att vara i perfekt balans. (vet att det låter lite som en reklamfilm för någon bil men riktigt som en reklamfilm är det inte i mitt huvud :)) Nu vet jag att det kommer nog aldrig vara någon väg eller någon dag som kommer att vara precis som i min dröm men drömma måste man få göra. Vad är din dröm?

Men men nu får det vara färdig drömt. Här hemma brukar vi skoja om hur vissa ord är mer eller mindre förbjudna att använda då vi får mothugg direkt om vi använder dessa, de är antingen för oklara och svårdefinierbart eller så är det så att de underliggande premierna för att kunna använda dessa ord är lite jobbiga att acceptera (vet att ibland så brukar även jag använda mig av dessa ord bland annat här på bloggen). Så tänkte dela med mig av några av dessa.

  1. Man - det är kanske det mest uppenbara men så fort ordet man dyker upp i en mening för att ringa in en grupp av personer så är det bra att vara på sin vakt, tex "man borde göra XX" så kommer frågan: vilka då man? Han som går ned för gatan där borta eller alla som har gula skjortor osv.

  2. Folk - samma problem som föregående punkt.

  3. Allt annat lika - samma kategori som de föregående två orden. Här hemma så brukas det kallas för ett slöhets inlaga då författaren/talaren inte har orkat ta sig tid att definiera vad som är relevant för diskussionen. En naturlig fråga när det skrivs "allt annat lika" är: vad är det som ska vara lika, ska alla ha röda tröjor eller?

  4. Oändligheten - vi vet inte om det finns någon oändlighet eller inte, det kan mycket väl vara så att tiden är ändlig. Om tiden är ändlig så kan vi inte heller anta att det finns ett oändligt antal observationer som kan observeras av till exempel slantsinglingar (eller vad det nu heter) och vi kan därför inte säga att sannolikheten för att få krona vid ett oändligt antal slantsinglignar är 50% om vi antar att myntet inte kan hamna på sidan.

  5. Irrationell - om någon är irrationell så betyder det att denna människa handlar helt emot dess övertygelser, till exempel "jag behöver en bil för att det kommer underlätta min livssituation, jag har råd att köpa och äga en bil och nackdelarna överväger fördelarna därför köper jag inte en bil". Med andra ord så är en irrationell person kan man säga är dum i huvudet och det går i alla fall inte de flesta personer med på. I de flesta fall när någon/några/någon tillskrivs att vara irrationell/irrationellt så säger det mer om den som uttalar ordet, han/hon förstår helt enkelt inte vad det är frågan om.

  6. Psykologi - psykologi är en vetenskap och jag vill inte ifrågasätta psykologi som vetenskap. Däremot så används psykologi som ord ofta i sammanhang där det inte hör hemma till exempel "det är mycket psykologi i marknaden" där det egentligen handlar om att personen som uttalar ordet inte förstår vad det är som försiggår.

  7. Val - det har under en lång tid diskuterats om vi människor har några fria val eller inte, hur mycket påverkas till exempel av hur vi är som person eller hur våran omgivning är? Det går att dra det ännu längre och en hardcore determinist skulle säga att vi inte har några fria val över huvudtaget. Det är med andra ord svårt att bara anta att alla möjliga val i en given situation är öppna för den individ som ska välja något, det kan till och med vara så att det faktiskt bara finns ett val möjligt val för individen i fråga oavsett hur många som det för en utomstående person kan observera.

Nu orkar jag faktiskt inte lista några fler av alla dessa ord (det finns en hel del till att beta av) men jag har tagit upp de som jag tycket är mest intressanta för denna blogg. Jag vet att även jag använder dessa ord, även här på denna blogg, och dessa ord är ganska valanvända och det är bra att ställa sig kritisk när dessa ord/fraser används.

Må gott!



Kommentarer
Postat av: Oscar

Haha, "man" känner sig ju ganska träffad! ^^

2009-10-14 @ 16:02:20
URL: http://rationalism.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0