Bostäder

Läste för några dagar sedan en väldigt intressant debbat artikel i SVD (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3528593.svd). Kortfattat kan jag sammanfatta artikeln genom att säga att författarna är kritiska mot de stora pengar som vi svenska lägger på lägenheter och villor och att det inte är bra ur ett samhällsekonomisk synvinkel att vi lägger så mycket pengar på just bostäder (inklusive renoveringar), detta då pengarna låses in under lång tid framöver och att värdet mer eller mindre är fiktivt då det inte sker en kontinuerlig värdering av just "din" bostad. Villa/lägenhet som investering är författarna även kritiska mot då de ger avkastning i bostad men inte i likvida medel vilket kan skapa problem, dels om ägaren hamnar i en ekonomisk knipa så kan det vara svårt att tex sälja och dels då avkastningen vid en försäljning kan vara nära noll på grund av inflationen.

Måste säga att jag håller med författarna på ett rent principiellt plan, läste för ett tag sedan (kommer dock inte ihåg var) att genomsnitts bostaden, undantaget hyresrätter, är belånat till 90%. För hög belåning i största allmänhet är inte bra då det kan inträffa händelser som dramatiskt ändrar den disponibla inkomsten, både för den enskilda individen och för samhället i stort, vilket leder till att betalningarna helt enkelt ställs in (konkurs etc.). Detta problem har inte minst aktualiserats med finanskrisen (men även den svenska 90-tals krisen) som började som en bostadskris. När belåningen är hög så är också marginalerna mycket mindre för oförutsedda händelser, som tex en normal konjunkturavmattning när inkomsterna minskar och vipps så har vi en bankkris.

Författarna vill framhäva att det ska satsas på nya hyresrätter men de ger, medvetet eller omedvetet, kritik mot riksbanken och det låga ränteläget. Detta då den låga räntan pressar upp bostadspriserna och ger då en ännu högre genomsnittlig belåningsgrad vilket ytterligare ger mindre fallhöjd för ekonomin i sin helhet. Artikeln pekar därigenom på hur trubbigt och hur oprecist de kan vara att använda räntevapnet, om det är så att artikelns författare har rätt så finns det risk för att det kan förvärrat läget redan på ett par års sikt om vi har otur. Nu tror jag att Riksbankscheferna vet vad de sysslar med och att de även har tänkt på detta, men det gör inte problemet mindre.

Må gott!


Kommentarer
Postat av: Oscar

Jag undrar om direktionen verkligen vet vad de håller på med, Alan Greenspan visste ju onekligen inte det när det gällde räntan under början av 2000-talet. Vi får hoppas att Ingves & Co är skarpare!

2009-09-19 @ 14:37:02
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Ja jag hoppas ju det, det jobbiga som jag ser det just nu är ju att regeringar och centralbanker handlar mer eller mindre i desperation utan att tänka på vad det får för konsekvenser i framtiden. Att ha en låg ränta i dag är kanske inte svaret på en bättre framtid, kan mycket väl vara tvärt om.

2009-09-19 @ 14:52:25
Postat av: Oscar

Jag instämmer, nya pengar löser inga problem. En tanke som slog mig är resonemanget kring kvantitetsteorin - ökad monetär bas utan motsvarande ökning i produktion leder ju endast till inflation. Visst var det så? Har du någon koll på produktivitetssiffrorna? Jag har svårt att tänka mig att produktiviteten har ökat i samma takt som USA:s monetära bas, hehe.

2009-09-19 @ 16:17:55
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Ja du har rätt. Har tyvärr inga siffror på USAs produktivitetstillväxt, men det måste jag ta reda på nu på en gång. Du är onekligen inne på ett riktigt spännande spår här.

2009-09-19 @ 16:31:51
Postat av: Oscar

Jag ser fram emot en analys om detta. ^^



Det jag ser väldigt mycket fram emot är att få se marknadens reaktion på framtida räntehöjningar till en följd av en eventuellt skenande inflation. Just när det gäller direktavkastningar i jämförelse med riskfria ränteplaceringar - om vi inte ser en rejäl dipp så kan man ju i praktiken konstatera att marknadsaktörerna blankt struntar i utdelningarna?

2009-09-19 @ 17:26:42
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Har börjat samla in en del data så det kommer ett inlägg inom en snar framtid, ganska häftiga siffror. Har dock lite svårigheter att få fram data om den monetära basen över tid, hittar bara för slutet 2008 till början 2009. Vet du var jag kan hitta de?



Ja räntehöjningarna kommer bli intressanta att hur de tas emot, har för mig att börsuppgångar generellt sett mattas av när räntan är hög men är inte helt säker, kan man inte se det med hjälp av Hitta kursvinnare? Annat skulle enligt min mening vara konstigt, känns lite konstigt om direktavkastningen inte skulle spela någon som helst roll.

2009-09-19 @ 19:00:40
URL: http://lordhasse.blogg.se/
Postat av: Oscar

Hmm, vet inte faktiskt var de siffrorna går att få tag i. Har du kollat Feds hemsida?



Jag har jämfört både svenska och amerikanska räntor med börsindex, dock ser jag ingen klar bild eller korrelation. Vågar inte lita helt på det..



Ur ett investerarperspektiv så skulle ju ett ras vara befogat till följd av ökad avkastning på riskfria placeringar i räntor, men det är väl spekulation som spökar ifall det skulle visa sig att räntehöjningarna "ignoreras".

2009-09-20 @ 22:18:16
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

mm jag har kollat på fed men jag hittar bara för några få månader, det fanns en referens i "Basic Econometrics" över M1 från 1953 som jag inte har kollat upp. Ska ta en titt på de imorgon.



Håller med om räntorna, ska se om jag kan få ned SPSS och lite siffror så får vi se vad de leder till ;)

2009-09-20 @ 22:35:36
URL: http://lordhasse.blogg.se/
Postat av: Oscar

Haha, vi kanske är inne på ett spår som Fed vill dölja - göm produktivitetssiffrorna! ^^



Ja det vore fruktansvärt intressant att se. Det gamla goda SPSS...nostalgi!

2009-09-20 @ 22:56:48
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

haha mm Fed kanske har insett sina misstag och gör en Madoff :P



SPSS ja, nu håller vi på med syntax å grejer på ekonometrin så vi får se, är dock lite orolig för att det finns lagg i datan när det kommer till ränta->börs som kan bli lite svårhanterligt.



Vilken konversation det vart by the way

2009-09-21 @ 10:30:31
Postat av: Oscar

Haha, så blir det när vi träffas alldeles för sällan. Får styra upp en cigarr-afton snart!

2009-09-21 @ 15:39:46
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Ja verkligen! det var alldeles för länge sedan, med tanke på att kommentarerna innehåller mer text en vad inlägget är på så måste det vara så i alla fall :P

2009-09-21 @ 15:50:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0