Smått och gott

Så nu sitter jag här igen efter ytterligare en heldag i plugget, ska försöka uppdatera lite vad som har hänt den senaste tiden. Det börjar arta sig nu när det kommer till upphandlingsprojektet jag är en del av, det har börjat trilla in en del upphandlingar som vi måste gå igenom och vi börjar bli på det klara med vad som ska göras mer exakt.

Annars så har jag fult upp som vanligt. Ligger lite efter med pluggandet men det borde jag kunna ta igen nu i helgen som senast, lite ironiskt att i sommar så tyckte jag det var lite jobbigt att inte ha så mycket att göra och nu så inser jag hur bra jag hade det. Som tur är så är det jag läser jätte intressant, ekonometri är alltid intressant då det används så mycket (även om jag tycker att det kanske utnyttjas lite allt för ofta, se tidigare inlägg) och Corporate finance då... ja det handlar om finansmarknaden :P. Det roliga med Corporat finance kursen är att jag har under en lång tid tyckt att det är en massa "floskler" som har figurerat i finans världen, där det är antingen helt oklart vad det faktiskt är som menas eller där de underliggande antagandena för att resonemanget ska gå ihop är lite skakiga(psykologi, rationalitet, riskpremie för att nämna några), som jag nu förstår var dessa begrep kommer ifrån.

Sen så vart jag idag erbjuden att bli en "riktig" nationalekonom, nu undrar du nog vad det handlar om Oscar :P. Fick en muntligt erbjudande att bli föreslagen att komma med i Nationalekonomiska föreningen, så får se hur det går med det men det skulle vara kul att komma med i en förening där många av de största svenska namnen inom nationalekonomin är med.

Så sen så har det kanske inte undgått så många att jag har ett brinnande intresse för klockor (du kan vara lungn Oscar) och det finns två stora holdingbolag som äger nästan alla större kända klockmärken med få undantag. Dessa två är Swacth och Richmont Group (Compagnie Financière Richemont SA). Dessa två bolag är i huvudsak inriktade mot lyx marknaden, speciellt Richmont Group, som har klarat sig riktigt bra under finanskrisen. Jag bestämde mig för några dagar sedan att kika närmare på dessa bolag och jag vart förvånad över hur bra de har klarat finanskrisen. Tyvärr så känner jag inte att jag har studerat dessa två bolag så pass nära att jag vill ge någon närmare analys av dessa bolag och deras bransch men det kommer jag att göra, kanske är det någon annan som vill göra att försök?

Så en liten uppdatering, inte så mycket makro men lite får jag nog avvika :P.

Må gott!


Kommentarer
Postat av: Oscar

Jag önskar dig lycka till, o store "riktige" nationalekonom. ^^

2009-09-16 @ 09:37:10
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

tackar tackar, fast jag vet inte om jag ska kalla mig nationalekonom riktigt en, har ju inte ens hämtat ut mitt examensbevis :P, kommer du på fredag by the way?

2009-09-16 @ 13:08:47
URL: http://lordhasse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0