Korrektioner

Så nu har jag äntligen fått några minuters lugn och ro. Det var länge sedan som jag hade så här mycket på schemat som jag har nu, men jag försöker i alla fall inbilla mig att det är bra med lite tuffa perioder ibland ;). De senaste dagarna så har jag utöver allt annat även införskaffat mig en ny dator, en Acer 3810T om det säger er något, och självklart så ska ju allt inte fungera som det ska utan det är bara en massa problem hela tiden.

Efter att ha jobbat lite med Upphandlingsprojektet nu så måste jag säga att det är ett enda virrvarr i det hela, det finns inte direkt någon standard för hur kommuner och landsting ska göra när de ska arkivera eller former för redovisandet. Det har skapat problem kan man minst sagt säga. Är lite för dåligt insatt för att säga om det är bra eller dåligt att det är förhållandevis lite krav på hur mycket som ska arkiveras men det är jobbigt när jag och minna kollegor ska sammanställa rådata.

Så nu till något som kanske är lite mer intressant. Börsen har sjunkit ganska drastiskt under den senaste dagarna och nu har den vänt upp igen. Tycket personligen att det är ganska rimligt att det sker en liten korrektion i börsklimatet då den dramatiska uppgången under den senaste tiden inte har varit motiverad ur ett makroekonomiskt perspektiv, delar kan jag hålla med om är motiverad då den osäkerhet som fanns under vintern nu är borta men det motiverar långt ifrån hela uppgången. Korrektioner kan dock ske på många olika sätt. Om vi tänker oss en "motiverad uppgång" från botten i november, för enkelhetens skull antar jag att den är linjär, så för att en korrigering av börsen ska fungera så får inte börsen överskrida den "motiverade uppgångens" lutning. Notera att det räcker med en ytterst liten skillnad i lutningen för att det ska kunna bli en korrigering och det kommer i såna fall att ta tid. Om lutningen på den "motiverade uppgången" är X så räcker det med andra ord att lutningen på börsen (säg Y) i sin helhet är Y<X, skulle det vara annorlunda så kommer ingen korrektion att bli av. En korrektion kan ta tid. Personligen så tror jag att en del av en korrektion kan vi räkna oss tillgodo ganska snart men en del kommer att återstå till framtiden, det baserar jag på tidigare data då börsen har en tendens att inte korrigerat sig fult ut efter stora omskakningar i ekonomin. Vid stora omskakningar av ekonomin så tenderar börsen att överreagera åt båda hållen för att sedan få en långsammare utveckling än vad som kan vara motiverat. Senast var det IT-bubblan.

Må gott!


Kommentarer
Postat av: Oscar

Hehe, så den lättöverhettade datorn är ett minne blott?



När det gäller börsen så har vi gått in i September och Oktober närmar sig - de statistiskt sett mest negativa handelsmånaderna. Det blir vääääldigt intressant att se vad som händer om dess nuvarande trendlinje bryts.

2009-09-04 @ 20:09:01
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: Oscar

Jag skulle verkligen bli förvånad om inte börsen tar mer stryk under den här krisen relativt till IT-kraschen. Om vändningen är här så är ju finanskrisen börsmässigt sett endast en liten parantes i framtiden...lustigt.



Hoppas det går fint med byråkrat-sysslorna ;)

2009-09-06 @ 10:52:26
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Hehe, ne den datorn har jag kvar tillsvidare (den funkar ju så länge jag inte rör på den :P). Ja September och Oktober kommer att bli intressanta, speciellt med tanke på ditt TA-inlägg om trendlinjerna, är det kanske en krasch på gång? Håller med fullständigt med det i ditt sista inlägg.

2009-09-06 @ 15:42:11
Postat av: Oscar

Jo det blir intressant, tyvärr så presterar kilformationer statistiskt sett väldigt dåligt (fick jag veta nyligen) - dock tror jag att ett eventuellt utbrott nedåt kan leda till framtida, mer högpresterande formationer. Elliotanerna i USA spekulerar ju om kommande nedgång också och de har ofta haft rätt - exempelvis Paul Tudor Jones och Robert Prechter (reeeespekt!).

2009-09-06 @ 20:33:09
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

okej, det visste jag inte om. Ja det är många som tror på nedgång just nu, fick reda på nu i helgen att även Morgan Stanley förbereder sig för en nedgång även fast de tror att i den omedelbara framtiden kommer att gå upp.

2009-09-06 @ 20:48:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0