Bistånd och Statistik

Nu har jag inte skrivit något på jätte länge, ber om ursäkt för detta. Har haft jättemycket nu på sista tiden, allt ifrån uppsatsskrivande till en handskakning med en miljardär. Såg igår på nyheterna att svenskars stöd till bistånd till fattiga länder har minskat vilket tros har att göra med den senaste tidens ekonomiska bekymmer. Personligen är jag inte för bistånd (jag ser dock ett behov för katastrofbistånd även i framtiden) vilket lätt kan härledas ifrån mitt motstånd emot handelsregleringar (tullar, importkvoter med mera), nu låter jag kanske som en hjärtlös kall person men jag vågar säga att det är tvärt om.

 

Det nuvarande system som finns implementerat i de rikare delarna (och även mer eller mindre i de fattiga) kan enkelt beskrivas genom att det hindra handel genom tullar med mera samtidigt som en del av pengarna går tillbaka genom bistånd. Det finns en del saker som är mer eller mindre svinit (för att uttrycka mig milt) som bland annat EU använder sig av som en del i detta så som dumpning av överskott på världsmarknaden så att priserna sjunker. Så enkelt kan detta system förklaras med att vi i Europa ser till att personer i andra länder inte kan försörja sig själva genom till exempel jordbruk då vi dels ser till att de inte kan sälja dem till oss och dessutom ser till att de inte kan sälja sina produkter någon annanstans heller på grund av prisdumpning. Samtidigt så är det ju jobbit att se dessa personer när de svälta (samma personer som vi har sett till att de svälter) så då ger vi dem bistånd. I alla fall jag ser detta som något helt oacceptabelt och fyllt av dubbelmoral, vist det är en väldigt förenklad bild men i grund och botten är det inte helt orealistiskt.

 

Det som jag i stället föreslår är att skippa tullar och handelsrestriktioner för att helt enkelt handla fritt i stället. Det ger en möjlighet för låg och medelinkomstländer att kunna utveckla sina komparativa fördelar och därifrån utveckla en livskraftig industri. Handeln skulle ge dessa länder en möjlighet att höja sin materiella standard genom att möjliggöra att den lokala kunskapen på ett effektivt sätt kan spridas och utvecklas på ett sådant sätt att effektiv produktion möjliggörs. Det som en gång ha gjort oss i västvärlden rika kan även göra de i de fattigare länderna rika om dels vi tillåter dem och dels de själva tillåter det.

 

Nu har vi ju handelshinder av en anledning, de är till för att ”skydda” personer inom tullmurarna. När fattiga länder har möjlighet att till exempel producera spannmål mer effektivt än i Europa så kommer europeiska bönder att bli utslagna och förlora jobben. Det är inte så lätt för en politiker (eller någon för den delen) att säga till en person att han/hon ska bli arbetslös för att en helt okänd person hundratals mil bort i sin tur ska kunna försörja sig, det är lättare att sätta upp en tull. Vi i Europa har dock möjlighet att hantera detta, vi är tillräkligt rika för att kunna hjälpa arbetslösa så att de i varje fall kan leva ett drägligt liv medan de i till exempel Senegal och Bangladesh svälter. Skulle vi handla med de fattiga länderna så ger de effekter som skulle överträffa det mest effektiva biståndssystem och därmed göra bistånd mer eller mindre onödigt.

 

Sen måste jag kommentera något som jag ärligt talat inte har skrattat så mycket över på länge, SVT har som en del av er säker redan har uppmärksammat lanserat ett väljarindex. Hela konceptet med väljarindex kommer tydligen ifrån USA och innebär att ett flertal väljarundersökningar sammanvägs till ett, med andra ord så beräknas indexet på ett genomsnitt för ett antal olika undersökningar. Okej, jag är inte någon statistiker (och jag antar att de som sammanställt allt har gjort ett bra jobb) men det faller ju på sin orimlighet att om vi tar flera undersökningar som innehåller felaktigheter så blir det inte nödvändigtvis mindre fel för de, två fel gör inte ett rätt som det brukar heta. En sådan sammanvägning förutsätter att en undersöknings skevhet ska uppvägas av en annan undersöknings motsatta skevhet för att därmed bli mer rätt, ett antagande som blir svårt att bevisa. Det finns säkert någon av er som kan förklara detta bättre än jag men ifrån min horisont så har inte väljarindexet någon större trovärdighet. Vist är det kul med statistik.

 

Må gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0