Lite SAAB, lite Marx

Ibland är det lite jobbigt att vilja ha ny kunskap, att läsa böcker som tar upp nya aspekter som har potential att förändra ens uppfattning kan få oanade konsekvenser. Kommer återkomma till detta lite senare men ska börja lite kort om den senaste tidens följetång, nämligen SAAB.

 

SAAB har som ni säkert vet sålts till Spyker, vars bilar jag mer en gärna skulle vilja ha i mitt garage. SAAB har med det räddats enligt massmedia och en å annan fackpamp, personligen skulle jag inte säga att SAAB har räddats utan möjligen har de fått en ny inriktning (därmed inte sagt att problemen är lösta). SAAB har nu fått en ägare som är produktorienterat vilket skulle kunna överföras till SAAB och så att de återigen kan bygga bra bilar, om de bygger bra bilar som efterfrågas ute på marknaden så kommer de utan problem att kunna överleva. Problemet som SAAB har haft är att de varken har byggt bra bilar eller bilar som har efterfrågats av konsumenterna. Den centrala frågan är inte om Spyker är en bra ägare utan hur väl de kan matcha en eventuell ”lucka” i marknaden, ge konsumenterna de som andra tillverkar inte förser konsumenterna med. Det är viktigt för ett företag att kunna förstå att deras produkter till sist måste sälja för att de ska leva kvar.

 

Per Frankelius beskriver just detta i en artikel i SVD vid namn ”Sverige har inte förstått betydelsen av marknadsföring” där han just tar upp de faktum att både Volvo och SAAB inte har förstått att de ska producera varor för konsumenterna och det svar han fick från IR chefen på Volvo bekräftade mer eller mindre det Frankelius hävdar. Om ni har tid och lust så kan ni gå in på Auto, motor och sports webb-tv och se två avsnitt ifrån Detroits bilsalong. Den första heter ”Volvo-chefen om C30 Electric” och den andra heter ”Audi e-tron - en cool överraskning”, det är en stor skillnad i hur de framställer sig själva när det kommer till sökandet efter konsumenterna. Volvo chefen menar att det är upp till regeringarna världen över att fixa efterfrågan på de produkter som de har tillverkat medan Audi representanten menar att de som företag har en skyldighet att söka efter den perfekta lösningen och att ingen teknologi är given på förhand. I grunden betyder det att Volvo menar att de som företag enbart tillverkar en produkt och efterfrågan får anpassas senare medan Audi menar att det är upp till Audi att försöka tillverka produkter som konsumenterna vill ha. Det jag tror är att om inte något händer på Volvo när det kommer till deras inställning till konsumeter så kommer det på medel lång sikt att skrivas artiklar om ”försöken att rädda Volvo”.

 

Men nu åter till den inledande meningen, att det ibland är lite jobbigt med ny kunskap. Jag har äntligen tagit mig igenom inledningen till ”Das Kapital volym 1” (som är längre än många böcker) vilket fick mig att inse en del saker. Inledningen i den bok jag har är skriven av Ernest Mandel (en väldigt betydelsefull Marxistisk ekonom) och om hans beskrivning av Marx tankar i Das Kapital är någorlunda rimliga så är Marx syn på kapitalismen inte särskilt olik den som bland andra Hayek för fram, Marx uttrycker sig dock i lite mer värdeladdade ordalag. För att ta ett exempel (i lite generella termer) så menar Marx att utsugningen av det värde som arbetarna producerar ökar med en ökad kapitalackumulering, här ska dock sägas att Marx skiljer på värde och lön (v≠w) och enligt Marx så har reallönen en tendens att vara högre i mer utvecklade kapitalistiska ekonomier än i lägre utvecklade. Om vi skriver om det Marx menar med utsugningen av värde när kapitalackumuleringen ökar till mindre värdeladdade ord så menar Marx att med mer kapital så minskar det marginella bidraget av arbetskraft per producerad vara och därmed så kommer varje arbetare att producera mer, det han besktiver är helt enkelt produktivitetsökningar. Inte heller historiesynen skiljer sig särkilt mycket från de evolutionära ekonomerna då Marx ser kapitalismens ständiga förmåga att anpassa sig till nya förhållanden som en utvecklingsprocess och inte som bland annat Lenin för fram att kapitalismen kommer att falla samman i en slutgiltig kris, den slutgiltiga krisen existerar inte enligt Marx. Detta är två lite förenklade exempel men om ni har tid och lust så läs gärna inledningen (eller för den delen hela boken) så kommer ni att märka att om man rensar för de värdeladdade orden är det inte mycket som skiljer Marx ifrån till exempel Hayek. Det här är en av anledningarna till att Marxismen faktisk är förenlig i många stycken med de traditionellt mer marknadsliberala skolorna (som beskrivs i boken ”Socialism after Hayek”). Nu återstår det bara för mig att läsa resten av Das Kapital.

 

Ibland är det jobbigt att läsa böcker då de kan förändra ens uppfattningar om världen, att jag skulle finna att Marx antagligen skulle hålla med mig i min syn på marknaden var lite av en överraskning.

 

Må gott!


Kommentarer
Postat av: Ann

Skriv ett inlägg om vad du tycker om att staten går in med miljarder i sas.

2010-02-16 @ 11:55:54
Postat av: HC

Kul att du har hittat hit! Mitt svar på din fråga finns skrivet mitt senaste inlägg

2010-02-16 @ 22:06:03
URL: http://lordhasse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0