Sanningar

Så nu när jag har lite mer tid över i.e. inte har någon skola så kan jag skriva några ord om något som jag har tänkt på länge, nämligen vad sjutton jag och alla andra nationalekonomer håller på med? Vad är det vi sysslar med egentligen, är det någon som kan svara på det? Att vi studerar ekonomin är ett sätt att se på det hela men det räcker inte att definiera nationalekonomi så en studie av samhällsekonomin då frågan per automatik som följer är vad är då ekonomin? Nationalekonomi som ämne öppnar upp en massa dörrar (som i och för sig alla samhällsvetenskaper gör), allt ifrån metafysik till kemi. Ska nog ta och skriva ned alla dessa tankar lite allt eftersom men det är något att tänka på.

 

Något som jag vågar säga ganska säkert om nationalekonomi är att det är en normativ vetenskap, mycket beror på tyckande. Pratade för ett tag sedan med min far om Heidegger och om den tradition som han anslöt sig till när det gäller sanning inom samhällsvetenskaper. Heidegger menade att för varje två sanna beskrivningar om verkligheten så finns det en som är mitt emellan dessa två, det finns osanna beskrivningar om verkligheten men de sanna beskrivningarna om verkligheten är oändliga. Tänk er en linje där en bit av mitten är färgad röd och resten är gult så är de gula områdena osanna förklaringar av verkligheten och det röda är sanna beskrivningar av verkligheten, horisontellt kommer det att finnas en gräns för vad som är sant och osant men vertikalt så kommer de sanna beskrivningarna att vara oändliga (lite som att dela ett tal med två och sedan ta svaret och dela det med två osv.). Detta får till konsekvens att varje beskrivning som en nationalekonom gör (om den är någorlunda väl förankrad i verkligheten) kan vara sann men vad som gör att vad en författare eller motsvarande väljer för vinkel på just sitt ämne inte beror på verklighetens beskaffenhet utan vad han/hon väljer att studera. Varför just författaren väljer att skiva om det han/hon väljer är lite skrivet i stjärnorna men det jag vill poängtera är att det finns ett val av infallsvinkel och inte en absolut sanning.

 

Detta är kanske inte så konstigt när det stakas ut lite men har många gånger hamnat i diskussioner om just detta, det har hänt både en och två gånger att personer har blivit förbannade när jag har försökt förklara detta. Nu vill jag absolut inte säga att det inte finns osanningar inom nationalekonomin eller samhällsvetenskaper generellt, för det kryllar det av osanningar, men det är inte så enkelt att säga att en har rätt och den andra per automatik kommer ha fel.

 

Ett lite kortare inlägg så här på fredagskvällen.

 

Må gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0