Solow-Swan modellen i grova drag

Nu är essäerna inlämnade, men vill inte påstå att en av dem är klara, och jag har lite tid över för mig själv för en gång skull. Har dock upplevt de värsta 48 timmarna i mitt liv, om inte den värsta så i alla fall topp 3, med i stort sätt oavbrutet pluggande utan uppehåll (knappt ens för sömn). Hur som ska inte oja mig allt för mycket, det har varit givande att sätta sig in i de tanketraditioner som har behandlats på de två kurserna som jag har läst nu. Något som gör livet lite lättare att leva är att mina böcker som jag beställde hem i julas äntligen har kommit och de står i bokhyllan. Känner att det är ett mervärde i att bara ha Wealth of nations, A theory of moral sentiment och de tre banden av kapitalet; framförallt då dessa inte finns i vårat bibliotek här hemma. Kolla in bilden, vist är det lite coolt att ha dessa bredvid varandra (ja jag är en nörd :)).

 

 

Så det var uppdateringen i mitt liv och nu till det lite mer intressanta. Fick en fråga ifrån Johan om Solows modell (ni läsare får gärna fråga mer, alltid kul att bli tvingad att tänka efter), hoppas att det är Solow-Swan modellen du menar. Lite kul i sammanhanget är att sist jag hade med denna modell att göra var det 48 timmar som absolut hör hemma i de värsta topp 5 som jag har upplevt (en annan nationalekonomi bloggare skulle jag tro har en liknande erfarenhet :)). Måste dock erkänna att jag varken är en modellör eller någon som är överdrivet intresserad av modeller generellt, är mer intresserad av den teoretiska bakgrunden till modellerna och därav valet att införskaffa de böcker som jag gjorde.

 

Så nu till Solow-Swan modellen, kommer dock inte att gå igenom modellen grundligt utan istället igenom lite grundläggande om hur modellen ger tillväxt. Förstå och främst så är det en exogen modell vilket betyder att förändringar i den teknoligiska nivån sker utanför modellen, vilket har kritiserats då teknologi kommer som manna från himmelen; dessutom så är det en utveckling av den neo-klassiska modellen vars grundläggande antaganden minst sagt kan diskuteras. Är vidare lite lat och orkar för tillfället inte skriva ut en massa ekvationer utan får förklara logiken bakom ekvationerna i stället, kan dock krävas att ni känner till modellen (finns en bra grundläggande beskrivning på wikipedia för den som inte råkar ha en grundbok i makroekonomi hemma).

 

Utöver den vanliga utgångspunkten att vi människor är nyttomaximerande egoister som neo-klassikerna utgår ifrån (vilket jag har skrivit lite om tidigare men antagligen kommer skriva mer ingående om i framtiden) så är ett underliggande antagande att det finns en avtagande marginalproduktivitet på kapital. Här hoppar jag över massa steg i modellen och går direkt på hur tillväxt skapas i ekonomin. För att tillväxt ska inträffa i ekonomin så krävs det att det finns ett överskott av investeringar i kapital i förhållande till den nödvändiga ersättningen av kapital på grund av kapitalförslitningar; givet en konstant befolkningsmängd och teknologisk nivå så kommer produktiviteten att öka om kapitalet per arbetare ökar. Då marginalproduktiviteten för kapital är konstant så kommer en ökning av kapitalet i förhållande till arbetskraften (arbetarna har mer kapital att arbeta med) ge en positiv effekt på produktiviteten per arbetare och därmed den totala produktionen. Då teknologin är konstant kommer en arbetare enbart kunna hantera så mycket kapital själv och därmed kommer kapitalet att få en avtagande marginalproduktivitet; om det går åt tre personer för att övervaka en maskin och det finns sex arbetare så skulle en tredje maskin inte göra någon skillnad i produktionen då den kommer att stå still, skulle det däremot finnas två maskiner och nio personer så skulle en tredje maskin öka produktiviteten per arbetare.

 

Då tillväxten i ekonomin kan ske så länge sparandet överskrider kapitalförslitningen (givet en konstant befolkning och teknologisk nivå) och därmed ge mer kapital per arbetare, skulle sparandet understiga kapitalförslitningen så kommer kapitalet att minska i relation till arbetskraften och därmed skulle produktiviteten att minska. Om ni vill se lite mer ingående hur ekonomin hamnar i jämvikt och hur sparande behandlas i ekonomin så kan ni titta på den så kallade Domar’s formeln. Om befolkningen skulle växa så skulle kapitalet per arbetare att minska givet att den teknologiska nivån och sparandet är konstant.

 

En teknologisk ökning i ekonomin skulle ge en ökning i produktionen då vid varje given avvägning av kapital och arbetskraft så kommer kapitalet att kunna producera mera, då teknologin gäller för kapitalet och gör kapital mer effektivt så kan den redan existerande kapitalstocken att producera mer än den tidigare kunde. Givet att kapitalförslitningen och sparandet är förändrat så kommer kapitalstocken att vara stabil men produktionen kommer att öka i och med mer effektivt kapital.

 

Så det var lite om Solow-Swan modellen, som jag skrev tidigare så är jag inte jätte insatt i just denna modell men det är i lite grova drag hur tillväxt behandlas i ekonomin.

 

Må gott!


Kommentarer
Postat av: Johan

Tackar så otroligt mycket för denna pedagogiska genomgång! Dock förstår jag inte riktigt näst sista stycket (som börjar med: "En teknologisk ökning "). Kan bero på att klockan närmar sig midnatt och min hjärna är överfylld med IS hit och AS dit men skulle du ändå kunna utveckla det stycket lite?



Tack för hjälpen HC!



Johan

2010-01-14 @ 23:43:41
URL: http://aktierandstuff.blogg.se/
Postat av: HC

Tackar tackar, såg att det stycke som du refererar till inte direkt var komplett så att säga, knappt påbörjat (var lite småtröt efter vad det verkar :P). Har fixat till det nu så att tankegången är lite klarare. Så det var inte bara ett allmän tenta "för mycket att komma ihåg" scenario :). Hoppas att det gick bra på tentan.



Må gott!

2010-01-15 @ 18:41:40
URL: http://lordhasse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0