Växelkurser

Så nu har jag sett filmen Avatar, ganska sjyst film och helt klart sevärd måste jag säga om jag bortser från den riktigt tråkiga handlingen i filmen men det är inte därför som jag gick och såg den. Nu kopplar jag av med lite ”blue color” musik från USA, tyngre metal med andra ord. Tycker faktiskt att det bara är från USA som det kommer riktigt bra metal av någon anledning, de europeiska varianterna har inte riktigt samma tyngd i musiken som den amerikanska. Hur som så tänkte jag skriva ett inlägg om kapitalismen igen men det får vänta då min gode vän Oscar la ut en fråga på sin blogg tidigare idag, då Oscar är bättre på att skriver inlägg än vad jag är så gäller det att vara snabb :P. Frågan behandlade växelkurser och finner växelkurser väldigt intressant som fenomen.

 

Så hur ska vi se på växelkurser? För de som inte är jätte insatta med växelkurser så kan det vara bra med att gå igenom den reala växelkursens komponenter. Den reala växelkursen består av tre komponenter: den inhemska prisnivån, den utländska prisnivån och den nominella växelkursen. Den nominella växelkursen är det antal inhemska monetära enheter som krävs för att få en utländsk monetär enhet. Den reala växelkursen bestäms genom att ta den utländska prisnivån i inhemska monetära enheter delat på den inhemska prisnivån, matematisk kan detta skrivas som:

 

(U*N)/P

 

Där U är den utländska prisnivån, N är den nominella växelkursen och P är den inhemska prisnivån.

 

En flexibel nominell växelkurs ger i detta fall enbart ett substitut för flexibla priser som annars hade varit ett bättre då det ger mer transparens i ekonomin än en flytande nominell växelkurs. En helt flexibel prisbildning skulle ge en helt individuell prissättning på de enskilda varorna som skulle få till konsekvens att till exempel produktivitets eller efterfrågeförändringar direkt (eller tillräkligt snabbt) skulle kunna få genomslag på priset och därmed få en observerbar förändring på förhållandena för produktionen för den specifika varan. För att återknyta lite till det tidigare inlägget så skulle en entreprenör direkt kunna få en uppfattning om det finns en vinst i att investera i produktion av en viss vara genom att observera priset. När priserna inte är flexibla, som det är i de flesta fallen, så ger växelkurser ett substitut till avsaknaden för flexibla priser då växelkursen nominellt kan förändra sig. En flytande nominell växelkurs ger dock enbart en kvasiflexibel prisbildning då växelkursen påverkar ett helt valutaområde och inte en specifik vara. Det ger dock utländska (och inhemska i det motsatta fallet) entreprenörer en möjlighet att kunna se hur det står till i ett specifikt land genom att observera den nominella växelkursen. Det bör dock påpekas att om priserna är helt flexibla så finns det inte någon användning för en flexibel nominell växelkurs då priserna kommer att kunna absorbera förändringar i ekonomin, den nominella växelkursen behöver inte förändra sig. När prisnivån i den inhemska ekonomin förändrar sig, till exempel på grund av inflation, och det finns en flytande växelkurs så behöver inte den reala växelkursen att förändra sig då den nominella växelkursen agerar som en stötdämpare och tar emot ”chocken” vid till exempel inflation.

 

Om vi antar två ekonomier med två valutor som vi kallar för ekonomi 1 och 2, för enkelhetens skull så producerar ekonomierna två olika typer av varor. Ekonomi 1 får en ökning i sin relativa produktivitet och priserna sjunker till följd av detta, vid varje givet tillfälle kan ekonomi 1 producera mer än tidigare. Om det råder flexibla priser så skulle den nominella och den reala växelkursen vara stabil då prisnivåerna i båda länderna skulle sjunka till följd av produktivitetsökningen. Vid en trögrörlig prissättning så skulle till exempel priserna i ekonomi 1 sjunka men inte i ekonomi 2 och den nominella växelkursen skulle då behöva korregera för att hålla den reala växelkursen stabil. I detta exempel så kommer växelkursen att nominellt sett sjunka, ekonomi 1 valuta blir billigare i jämförelse med ekonomi 1 valuta, men då produktiviteten har ökat så kommer köpkraften att öka för ekonomi 1 relativt ekonomi 2.

 

Men för att återgå till Oscars fråga angående samvariationen med börsen och USD/SEK kursen så skulle jag säga att börsen som i mångt och mycket påverkas av förväntningar på ekonomin har det sambandet att den nominella växelkursen är en indikator på de relativa prisnivåerna och därmed i något hänseende på produktiviteten i ekonomierna, går växelkursen ned så gör den de av en anledning. En ökning i USD relativt SEK, om den reala växelkursen ska vara stabil, betyder att det går åt fler antal dollar i USA mot vad det går åt i Sverige, därmed inte sagt att per definition så behöver det innebära en köpkraftsförändring till förmån för det land som har en apprecierande valuta. En anledning till att jag tror att USD apprecierade förra året är att prisnivåerna ökade i USA ganska kraftigt relativt övriga världen efter Lehman krashen då räntan sköt i höjden. Tror att det är en ingång till varför det kanske kan finnas ett samband mellan USD och börsen, när USD apprecierar så har de en högre prisnivå än Sverige vilket kan bero på att produktiviteten är högre i Sverige jämförelse med USA samtidigt som en högre prisnivå ger vinster till en utländs entreprenör att investera i USA, självklart vice versa vid en depreciering. Dessa två anledningar antar jag i detta fall får en påverkan på börsens förväntningar om framtiden.

 

Nu finns det mycket som jag skulle vilja skriva om när det kommer till växelkursen som regionala valuta områden och skillnader mellan de facto och de jure förhållanden men det får bli till en annan gång. Måste dock påpeka att det jag har diskuterat i detta inlägg inte på något sätt har att göra med kortsiktiga svängningar per minut eller dag utan mer långsiktiga förändringar i de nominella växelkurserna.

 

Kanske ett lite långt och krångligt svar men hoppas att det var ett någorlunda svar på frågan.

 

Må gott!


Kommentarer
Postat av: Oscar

Tack för ett mycket intressant och givande svar! Hoppas att allt är fint med dig i övrigt, är det fortfarande lika tungt och jäktigt som senast?



Mvh Oscar

2010-01-10 @ 18:39:18
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Tack så mycket själv, din fråga gav mig en liten tankeställare som tåls att utredas lite mer i detalj i framtiden. Jo tack det är bara bra här, börjar se slutet på den här resan då det snart är inlämning och jag ligger någorlunda i fas så det är ganska skönt. Hur är det själv? Fortfarande lika mycket på jobbet?

2010-01-10 @ 19:00:55
URL: http://lordhasse.blogg.se/
Postat av: Oscar

Härligt att höra, hoppas att det lugnar ner sig. Det är jobbigt med alltför långa tunga perioder.., med mig är det bara fint, söker för tillfället andra tjänster då det även finns ett liv efter projektet. När det gäller arbetsbördan så går den i vågor och mitt nyårslöfte var att stressa mindre - ett löfte jag lyckats hålla än så länge. ^^

2010-01-10 @ 20:41:57
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Trevligt att höra att det allt är fint och att stressen inte är allt för stor. Vilket skönt nyårslöfte du har, skulle jag också ha tagit :). Ja ibland så gäller det att titta lite bortom horisonten så att säga, hur står det till på arbetsmarknaden numera?

2010-01-10 @ 21:39:52
URL: http://lordhasse.blogg.se/
Postat av: Oscar

Hehe, det gäller bara att försöka hålla det. Jag kom underfund med att jag ägnade alltför lite tid och energi åt att uppskatta att man överhuvudtaget lever. Sen blev jag bara mindre effektiv ju mer jag stressade, hehe (alltid en ekonomisk baktanke). Har börjat läsa en bok om mindfulness..



Det finns faktiskt en del intressanta tjänster där ute och jag hoppas att det dyker upp fler nu under veckan. Känner ingen direkt panik då projektet är över först i April..

2010-01-10 @ 22:13:05
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Hehe ja ekonomiska baktankar kan man ju hitta överallt :P, men jag vet vad du talar om. Vad spelar en massa pengar på kontot för roll när man ändå bara sitter framför datorn.



Mindfulness säger du, har också intresserat mig om de ämnet . Har dock inte läst någon bok eller så, är det en givande bok?



Okej, det kanske har lossnat lite sen i höstas för nek folk, kan ifs tänka mig att det är ganska skönt att du har börjat kolla runt redan nu så att det är lite framförhållning så att inte paniken kommer sen :).

2010-01-11 @ 10:51:26
URL: http://lordhasse.blogg.se/
Postat av: Oscar

Mm, livet och tiden är för kort för att spenderas i onödan. Det är en givande bok faktiskt, en annan bok som jag kan rekommendera är "Våga säga nej" - den kan du få låna om du vill (den dagen då du inte har massa NEK-litteratur att läsa, jag vet hur det är).



Ja det är lika bra att sätta igång på en gång, det är mycket roligare att söka jobb då man inte har panik har jag märkt, hehe.



2010-01-12 @ 20:08:25
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: Johan

Tjena HC!



Allt bra? Jag sitter och tentarpluggar för fullt till tentan i Makro 1 och försöker bland annat förstå Solow (och hans modell). Skulle uppskatta om du skrev ett litet inlägg om vad han menade, hans teori och lite sånt!



Bara om du vill alltså men du brukar tycka sånt är ganska roligt? :P



Johan

2010-01-13 @ 18:59:48
URL: http://aktierandstuff.blogg.se/
Postat av: HC

Till Oscar: Har hört talas om den boken, ska vara bra har jag hört så jag tar gärna och lånar den någon gång när lästrycket är lite mindre.



Till Johan: är det Solow-Swan modellen du menar? vist kan jag skriva ett inlägg om de men den kommer upp tidigast sent i kväll, har tyvärr en essä som måste bli klar idag.

2010-01-13 @ 19:18:54
URL: http://lordhasse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0