Ett förtydligande till inlägget "Lite gammalt groll"

Såg att jag behöver förtydliga en sak i mitt tidigare inlägg, mer specifikt om den delen som handlar om variabeln V i formeln MV=PQ. När Cornucopia utgår ifrån penningmängden så mäter detta variabeln M (antalet pengar i ekonomin), för att ta hänsyn till reala uppgångar (ej nominella förändringar) i produktiviteten så tillåter Cornucopia M att öka i samma takt som Q (med andra ord ΔM=ΔQ). Detta leder i sin tur att det enda som kan påverka prisnivån (P) är pengarnas omloppshastighet (V), för att förhållandet MV=PQ ska bibehållas och M och Q samvarierar så leder det till att V=P. Prisnivån i ekonomin blir därmed beroende på pengarnas omloppstid. Det som Cornucopia gör är att anta att variabeln V är konstant över tid utan att visa på att den faktiskt är det, detta antagande skulle jag vilja mena är orimligt. Det går säkert att korregera för detta (kommer dock inte på något nu på rak arm) men vad jag kan se så har inte Cornucopia försökt att göra detta i sina beräkningar.

 

Hoppas att det blir lite tydligare nu.

 

Må gott!


Kommentarer
Postat av: Oscar

Ah, V kan jag tänka mig har utvecklats en hel del under historiens gång (se tidigare kommentar).

2010-04-04 @ 22:46:35
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Jo det är inte så dumt att tänka sig, kan tänka mig att det skedde en stor förändring under 70- och 80-talen när kredit och bankkort vart allt med vanligare.

2010-04-04 @ 23:03:52
URL: http://lordhasse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0