Produktiviteten

Efter en konversation med min gode vän Oscar så väcktes en del ganska intressanta frågor (ni kan följa hela konversationen under kommentarer för inläggt Bostäder). Har tyvärr inte haft tid att leta fram all data för att göra ett helt komplett inlägg men jag får ta det i omgångar. Så nu till en början så ska jag diskutera lite om produktiviteten. Jag hoppas att de flesta vet vad produktivitet är men för säkerhets skull så är produktivitet hur mycket som produceras per enhet, tex per timme eller per arbetare. Produktivitetstillväxt är så mycket som produktiviteten förändras (förhoppningsvis positiv) per tidsenhet. I diagrammet nedan så visas hur produktionen per arbetare/år har utvecklats från 1950-2007 för USA, Sverige och Storbritannien. Som not så bör sägas att detta är indexerat (1996=100) och det går inte att göra några jämförelser mellan hur den faktiska produktionen i absoluta tal ser ut, diagrammet visar hur produktiviteten har utvecklats under perioden. All data är inhämtad från "US Bureu of labor statistics".



Som kan utläsas av diagrammet så har Sverige haft en starkare produktivitetsutveckling än vad både USA och Storbritannien har haft, framförallt under 1990-talet och 2000-talet, där Sveriges index slutar på över 200 (203), USA slutar på 177,8 och Storbritannien på 153. Med andra ord så hade Sverige 2007 en produktion per arbetare som var över 100% högre än den var 1996 samtidigt som USA hade ökat sin produktion med 77,8% och Storbritannien med 53%.

Det är kanske inte så himla överraskande att produktiviteten har ökat från 1950-talet och fram till nu, det är kanske mer intressant att se hur produktivitetstillväxten har utvecklats fram till i dag. I diagrammet nedan så visas produktivitetstillväxten för Sverige, USA och Storbritannien under samma period som tidigare.

 


Det kanske är lite små rörigt i diagrammet men jag hoppas att det går bra ändå (säg till så kan jag lägga upp diagram för varje land). Här ses konjunkturcyklerna lite bättre, de dramatiska dropparna i produktivitetstillväxten sammanfaller inte konstigt nog med lågkonjunkturer (om ni inte tror mig så kan jag ta fram data på de). Roligt nog så utmärker sig Sverige även här genom att under större delen av den studerande perioden ha en högre tillväxt än både USA och Storbritannien. undantaget från 80-talet där Sverige i stort ligger under de andra två studerade länderna.

Produktiviteten är något som ofta glöms bort i den dagliga debatten då dess stora konsekvenser syns på längre sikt. Om vi ska tro neoklassikerna så har till exempel produktiviteten inverkan på inflationen, om produktiviteten ökar mindre en vad penningmängden ökar så leder detta till inflation. Detta fenomen kommer jag återkomma till då det var ämnet för den diskussion som fick mig att börja skriva. Som en direkt konsekvens av detta fenomen så har produktiviteten en direkt påverkan på välståndet i ekonomin, detta då produktiviteten påverkar reallönerna. Faktum är att reallönerna påverkas direkt av produktiviteten då om lönerna ökar mer än produktiviteten så kommer penningmängden att öka vilket leder till inflation som äter upp överskottet, kommer inte att gå in på det djupare än så (det är en ganska tråkigt diskussion för mig som är mer intresserad av moralfilosofin bakom nationalekonomi).

Sen måste jag bara säga en sak till innan jag slutar skriva, om det har att göra med hela miljödebatten (såg nyss ett reportage på Aktuellt). Jag är personligen jäkligt trött på hela denna debatt (monolog?) då den körs ned i halsen på än. Har hört några gånger att vi i världen måste acceptera en mindre ekonomisk tillväxt för att skydda miljön. Det är totalt bull****, det finns ingen motsägelse mellan produktivitetstillväxt och miljömässigt bra produktion. Det kan till och med vara produktivitets höjande i många fall. Är så tröt på alla som tror att världen är helt statisk, jag tror på människans uppfinningsrikedom som gång på gång har bevisats.

Må Gott!


Kommentarer
Postat av: Oscar

Hehe, USA:s produktivitetskurva går ju inte direkt väl i hand med kurvan över dess monetära bas. Hyperinflation nästa?



Ah, syftar du på den simonesiska teorin måntro när det gäller miljön?

2009-09-22 @ 15:24:32
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Hehe nej de gör den verkligen inte, har dock inte hittat några siffror över tid för den monetära basen. Men med tanke på den graf du presentera i våras (om jag minns rätt?) så ser de ju inte bra ut direkt.



Jo jag syftar bland annat på den simonesiska teorin, den är nog den bästa som jag har läst som gör en klar skillnad mellan produktivitet och naturresurser.



Nu har jag fått tag på SPSS också så ska se om jag kan presentera en regression på räntan inom kort, vågar dock inte lova att det kommer nått innan helgen.

2009-09-22 @ 20:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0