Konkurens och samarbeten

Nu har jag äntligen fått rätsida på vad jag ska skriva om i min uppsats, kommer bli om entreprenören som resursfördelare och hur synen på värde kan påverka detta. Ganska intressant när man börjar tänka lite på dess konsekvenser måste jag säga, men att jag tycket det är kanske inte en överraskning då jag vill skriva om det :). Måste tacka Stefan som kommenterade mitt senaste inlägg, väldigt intressant kommentar och vill jätte gärna har fler spännande och intresanta kommentarer :).

 

Det är lite intressant det här med resursfördelning och hur entreprenörer samarbetar i konkurens. Det låter kanske lite konstigt att det faktiskt går att samarbeta på en marknad med konkurens men konkurens är en form av samarbete, går lite emot det som lärs ut på gymnasiet och på grundnivå på Neken (skulle vilja säga företagsekonomi också men är inte helt säker på hur det ser ut där), även i allmändebatten så är det inte direkt inte direkt det som i första hand tas upp. Konkurens framställs ganska ofta som en fragmentering av kunskap (vilket det är) och att det som är bra med konkurens är att det håller priserna nere (vilket det också gör) men sedan dör diskussionen av någon anledning. Det som inte framhålls så ofta är att konkurrenter faktiskt är samarbetspartners. Det låter konstigare än vad det är. Den fragmenterade kunskapen som ett företag har kommuniceras faktiskt till konkurrenter, oavsett hur hämligt företaget vill att kunskapen ska vara.

 

För att förklara hur jag tänker och ser på en marknadsekonomi. Tänk er ett jättestort pussel (marknaden) där varje pusselbit är en aktör på marknaden. När allt är i jämvikt så syns bilden som pusslet ska föreställa tydligt och det är en sammanhängande bild, detta är så pusslet (marknaden) ”vill” komma till. En pusselbit har enbart kontakt med ett fåtal andra pusselbitar och har inte någon möjlighet till kontakt med alla pusselbitar direkt. Pusselbitarna har också en förmåga att röra på sig när något som för den pusselbiten relevant information förändras (till exempel en efterfrågeförändring), när något händer som berör just den specifika pusselbiten så anpassar sig pusselbiten till de nya förhållandena. Pusselbiten kommer då inte att passa perfekt i pusslet och börjar gnida sig emot de omgivande pusselbitarna som därmed får ny relevant information som gör att de börjar röra på sig. Tillslut så kommer hela pusslet att röra på sig, bilden som pusslet förestället kommer att bli förvrängd så länge som pusslet rör på sig. Informationen som den första pusselbiten fick del av kommer att överföras fört till de närmsta pusselbitarna för att stegvis överföras till hela pusslet, därefter kommer hela pusslet att försöka anpassa sig till den nya informationen. Ny information kommer hela tiden att uppstå då varje pusselbit inte för vidare sin anpassning till de närmsta pusselbitarna, bilden kommer att vara konstant förvrängd. Hoppas att det var någorlunda lätt att förstå.

 

Så hur överförs då kunskapen och den nya informationen mellan pusselbitarna, jo genom priset. Priset innehåller mycket information som vi inte direkt tänker på finns där och många gånger inte kan artikulera. Om till exempel det blir en efterfrågeökning på en specifik vara så kommer priset att öka. Detta ger signaler att det för en entreprenör finns vinster att hämta (läs mitt inlägg om vinster för att förstå hur jag tänker där) och entreprenören svara på den nya information som entreprenören kan få ut ifrån priset. Det som avgör hur entreprenören tolkar till exempel en prisökning beror på mycket, till exempel den kulturella kontexten och personliga erfarenheter, vilket skulle kunna bli en egen bok bara om det.

 

Vad har detta med konkurens att göra? Två konkurrenter har lokal kunskap om de varor som just de producerar, till exempel hur produktionen går till och hur affärer görs. Den kunskap som ett enskilt företag har skiljer sig från sin konkurrent men genom att de kan anpassa priset, och svara på prisinformationen, så kommer de att kommunicera till sina konkurrenter om hur tillståndet ser ut i just det företaget. Låt säga att ett företag kommer på en smartare lösning för att producera en vara som ger upphov till en prissänkning och företaget får en ökad marknadsandel, detta observerar konkurrenterna som genast får en information att något har förändrats och att de måste svar på denna nya kunskap. Ett svar kan vara att lägga ned verksamheten och ett annat kan vara att satsa mer på forskning och utveckling, det beror på det enskilda företagets kunskaper vid det givna tillfället.

 

En i lite grova drag praktisk tillämpning av detta resonemang med ”pusslet” och samarbeten genom konkurens kan vi se i spåren av den senaste tidens miljödebatt och favoriseringen av etanol som nytt bränsle. När etanol vart subventionerat i jämförelse med andra bränslen så har det gett upphov till vinster för de bönder som producerar råvaror till etanolen, så som sockerrör och majs. Mark som tidigare användes till att odla till exempel soja på konverterades om för att producera etanolråvaror vilket höjde priset på dessa varor. Då det inte fanns någon mer odlingsbar mark så brändes helt enkelt regnskogen ned för att få tillgång till åkermark att odla till exempel soja på. Det var inte direkt det som politikerna hade tänkt när de valde att subventionera etanolen.

 

Det här med ekonomi är lite komplicerat ibland. Det är inte alltid så lätt att förutspå framtiden och vad en förändring kommer att få för konsekvenser som många vill tro. En pusselbit har enbart kontakt med ett fåtal andra pusselbitar och kan inte se hur hela pusslet kan komma att anpassa sig till en förändring.

 

Må gott!


Kommentarer
Postat av: Oscar

Exemplet om pusslet påminner lite om en spontan ordning eller är jag helt ute och cyklar? ^^



Det är intressant med priskommunikation och hur det formas av så många olika faktorer. Pris är så väldigt...centralt på något sätt. Privat så pratas det så mycket om priser, vad saker och ting kostar och så vidare. Vissa saker som borde vara gratis (exempelvis kärlek och respekt) är inte det utan det måste hela tiden finnas något utbyte eller just det - pris. Även luften vi andas är ju egentligen inte gratis utan den har sitt pris i form av att vi måste ta väl hand om den via klimatåtgärder för att ens kunna fortsätta att andas den. Och det hela mynnar ut i pengar i slutändan..Det är märkligt att så mycket har en anknytning till just varan "pengar".



Lustigt att så många centralbanker lekt en aning mycket med något som är så centralt i vårt leverne.

2010-01-23 @ 00:52:20
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Du har helt rätt om pusslet, det är den bästa förklaringen hur samhället fungerar som i alla fall jag har hört. Hayek & co hade absolut en poäng när det kommer med den spontana ordningen, kan dock inte hålla med om den slutsats som de gör om statens roll och om krediter men de är en annan femma :).



Jo priskommunikation är verkligen intressant. Måste säga att jag tycker det är lite konstigt att finansfolket som tradar inte pratar om de mer än vad de gör, hör inget alls om jag ska vara riktigt ärlig om jag undantar dig Oscar som jag vet är insatt i vad det är frågan om. Om det är någon yrkeskategori där det är helt uppenbart att det är priskommunikation det är frågan om så är det ju TA-spekulanter. Eller vad säger du?



Må gott!

2010-01-23 @ 12:55:36
URL: http://lordhasse.blogg.se/
Postat av: Oscar

Väldigt intressant att du tar upp det här med att det är så få som pratar om TA då det är någonting som jag själv har funderat på väldigt mycket och väldigt länge. Det jag vet är att många avvisar TA då det av många ses som trams, framförallt i Sverige (jag upplever det som att det fundamentala perspektivet är definitivt det dominerande här). I USA verkar det vara annorlunda..



Ja, TA är ju till största del ren och skär priskommunikation vilket är fascinerande i sig. Price is power :)

2010-01-24 @ 17:10:04
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Hmm de var ju lite intressant, det bloggas ifs en del om TA men de verkar inte (utifrån min horisont) som om de vet varför de fungerar eller vad de faktiskt studerar. Lite intressant måste jag säga. Kanske finns en öppning för lite bokskriveri ;).



Må gott!

2010-01-24 @ 19:50:27
URL: http://lordhasse.blogg.se/
Postat av: Oscar

Hehe, jag har faktiskt funderat på att skriva en bok om ämnet i framtiden. Det är ju väldigt många psykologiska faktorer som självförtroende, förväntningar, hopp, förtvivlan, panik och så vidare som poppar upp i prisutvecklingarna. Ett exempel är ju fallet hösten 2008 och Lehman-fallet, då rådde ju pessimism och panik och på TA-sidan så var det endast ett naturligt fall till följd av en gigantisk HS. Det är så fascinerande när fundamentala faktorer och tekniska bekräftar varandra.

2010-01-24 @ 23:29:37
URL: http://rationalism.blogg.se/
Postat av: HC

Jo det är verkligen en hel värld som öppnar upp sig när tankarna kring ett ämne släps lösa, är faktiskt lite fascinerad över när fundamenta och TA sammanträffar. Undra hur det kommer sig, har du någon teori om det?

2010-01-25 @ 19:00:35
URL: http://lordhasse.blogg.se/
Postat av: Oscar

Jag är väl inne på spåret inom EWT - det hela handlar om det sociala humöret hos den stora massan. Hur folk agerar i flock påverkar såväl det fundamentala/ekonomiska som det tekniska/grafiska. ^^

2010-01-25 @ 22:28:48
URL: http://rationalism.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0